Winter - Reisverslag uit Fourways, Zuid-Afrika van MaJes TiC - WaarBenJij.nu Winter - Reisverslag uit Fourways, Zuid-Afrika van MaJes TiC - WaarBenJij.nu

Winter

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg MaJes

27 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Fourways

Sorry dat het zo lang geleden is dat ik hier wat heb geschreven!
Maar hier dan toch weer een verslag.

We wonen heerlijk in ons mooie huis. Het zwembad wordt alleen nog gebruikt om er met bootjes in te varen, het is te koud om te zwemmen, nu. Het is hier winter, maar het is de laatste tijd weer erg lekker. Geen hele koude nachten en de meeste dagen breekt het zonnetje 's ochtends al lekker door en warmt alles weer op. De zonnebrand is nog steeds nodig, vooral rond het middaguur prikt het zonnetje aardig.
Kitty durfde in het begin niet in de woonkamer te komen als de open haard 's avonds aan stond. Maar ze heeft nu toch door dat het daar wel lekker warm is en ligt inmiddels bijna elke avond lekker op de bank, bij ons. Gezellig! Ze doet het erg goed hier, is veel buiten en blijft netjes in de buurt.

We hebben een moestuin aangelegd, dat kan hier ook gewoon in de winter. Kool, aardbeien, kruiden, bietjes, tomaten, spruitjes en sla. In de kool zat koolluis, dat spuiten we gewoon met een middeltje wat je in de supermarkt kunt halen, men doet hier niet zo moeilijk ;) De beste bestrijding is toch wel het bordje waarop staat dat slakken niet zijn toegelaten, maar dan in het Afrikaans. Geen slak te zien!

We komen vrij regelmatig in het park, het is er zo mooi. Daar hebben we ook Mandela day* gevierd, er was van alles te doen voor de kinderen en de volwassenen konden mooi op het pas aangelegde terras zitten :)
De ochtend zijn we eerst naar een school gegaan in een arme wijk van Johannesburg. We hebben er zaden gebracht voor hun moestuin en geholpen met het aanleggen van een speelterrein van kosteloos materiaal. Het was goed voor ons om te zien hoe deze school zich staande houdt en hoeveel mensen er op deze dag hun steentje bij droegen.
Inmiddels zit Tiara op ballet en Cuno op karate, beiden twee keer per week. Ze vinden het erg leuk. Thuis wordt er veel geknutseld, het is erg fijn dat we veel knutselspullen mee konden nemen, het komt erg goed van pas. Strijkkralen, teken spullen en ook de loombandjes worden weer intensief gebruikt. Zijn die in Nederland deze zomer ook weer terug???

Vorige maand zijn we bij de krokodillenfarm geweest, niet ver hier vandaan. Een mooie plek, waar je baby krokodillen kunt vasthouden en slangen. En veel mooie krokodillen en andere reptielen bekijken. En ook daar kun je zelf pizza maken, dat kan hier bijna overal. Tiara en Cuno worden pizza experts :)
In Zuid Afrika is het normaal of zelfs bijna een verplichting om personeel in en om je huis te hebben. Je biedt op die manier werkgelegenheid en helpt elkaar. We hebben een tuinman en zijn vrouw helpt bij ons in huis. Zij werken allebei ook bij onze buren, dat voelt toch vertrouwd. Onze hulp Beauty gaat in augustus op Kitty passen, als we een week op vakantie gaan. Het is ideaal dat ze bij de buren werkt, want op deze manier is ze bijna de hele week vlakbij.
In augustus gaan we naar de kust, met op de heenweg en terugweg een paar overnachtingen waarbij we game drives gaan doen (op safari), we hebben er heel veel zin in! Aan de oostkust is het altijd mooi weer en het zeewater komt niet onder de 22 graden.
We zijn ook onze vakantie aan het plannen met kerst en oud&nieuw, want die moet je op tijd boeken. We willen dan met een huurcamper rond trekken tussen Kaapstad en Johannesburg. Ook heel veel zin in!
Het is vreemd om in Nederland iedereen zijn vakantie te zien plannen en op reis te zien gaan, terwijl het hier winter is en wij nog even door moeten tot half augustus. Onze zomervakantie is pas in december. Maar...we hebben lol met elkaar in onze vrije tijd en gaan gewoon extra genieten van dat weekje in augustus. De kinderen hebben dan 4 weken vrij van school.

Ons huis wordt beetje bij beetje wat meer ingericht, Cuno heeft nu ook een eigen buro, de kinderen doen boven hun huiswerk en "spelen schooltje". Dat schooltje spelen doen ze vaak met hun huiswerk van de Nederlandse school. Daar hebben we alvast wat huiswerk van gekregen, zodat Tiara en Cuno een beetje bij blijven met de Nederlandse taal. Vanaf eind augustus gaan ze elke maandagmiddag naar de Nederlandse school.

Tiara en Cuno hadden begin juli een week vakantie, toen zijn we naar de Spur geweest en nog een ander restaurant, waar een groot speelterrein bij is. Het eten kost niet veel en je betaald geen entree, dus dit is een prima uitje in de vakantie. De kinderen worden meestal lekker verwend bij dit soort restaurants, dus ze komen er graag :) En af en toen een ijsje halen, ook een echte traktatie.

De school heeft een eigen zwembad, van oorsprong was het een huis. In de zomer wordt er wel in gezwommen en krijgen de kinderen zwemles. Wij kunnen ons daar nog niks bij voorstellen; zwemmen onder schooltijd in "het eigen zwembad". Dat zal heerlijk zijn straks, als het erg warm is. Er wordt hard gewerkt aan uitbreiding van de speelplaatsen op school, er ligt heel veel zand, waar de kinderen veel mee spelen. Zeker nu er ook water gepakt mag worden, voor het maken van zandkastelen! Hierbij maken Tiara en Cuno ook meer contact met klasgenootjes, dat is erg goed voor ze. Tiara heeft haar eerste playdate bij een klasgenootje al gehad en bij Cuno komt er ook gauw eentje aan.

Komende zaterdag treedt de hele school op in een concert voor de ouders (en belangstellenden). Ze zijn hiervoor al maanden aan het oefenen, het voorspeld een hele mooie voorstelling te worden. Ze gaan zingen, dansen, versjes opzeggen en dat allemaal over de planeten en het hele universum. We zijn erg benieuwd en kijken er erg naar uit.

Hieronder nog een uitleg over Mandela day.
Tot de volgende keer, geniet van de zomervakantie in Nederland!
Jessica.

*Mandela day:
18 juli, de verjaardag van Mandela. Op deze dag wordt de anti-apartheidsicoon en zijn ongekende strijd geëerd. De Nelson Mandela Foundation vraagt iedereen ter wereld juist vandaag, of eventueel op een andere dag, 67 minuten te besteden aan een goede daad. Het getal 67 is een verwijzing naar de 67 jaar die Mandela in een officiële functie vocht voor vrijheid en gelijkheid in Zuid-Afrika en daarbuiten.

De Nelson Mandela International Day bestaat sinds Mandela's 90ste verjaardag in 2009; de VN heeft de dag in 2010 officieel erkend.

• 28 Juli 2015 - 09:00

Jannette:

Leuk en lekker lang verslag, we zijn weer helemaal bij :)
    Klinkt goed allemaal, leuke vakantie's in het vooruitzicht !

• 28 Juli 2015 - 22:21

Jet:

Leuk om weer te lezen hoor! Lekker vooruitzicht met het plannen van de vakanties. groetjes!